woensdag 22 augustus 2012

Hoe zit dat?

Dag,

Ik mocht gisteren nog even naar het weerbericht kijken op het journaal.
Omdat ik niet precies snapte hoe die meneer weet wat het weer wordt vroeg ik dat aan mama.
Mama: hoe weet die meneer wat voor weer het wordt?
Mama zei dat ze daar weersatellieten voor gebruiken die om de aarde draaien.
Ja ja dacht ik, maar vandaag bedacht ik: hoe komen de gegevens dan van de satelliet bij de computer van de weerman? Dat heb ik maar eens aan papa gevraagd.
Die stond wel even raar te kijken dat ik die vraag stelde, maar hij gaf gelukkig wel een antwoord.
Hij vroeg eerst of ik nog wist dat we een keertje zelf een telefoon hadden gemaakt met een touw en twee plastic bekertjes. Tuurlijk wist ik dat; want dat was erg leuk om met Ruben te doen.
Praten in een bekertje en in het andere bekertje hoor je wat Ruben zegt. Papa legde uit dat het ene bekertje het praten verandert in een trilling van het touwtje en het andere bekertje verandert de trilling weer in praten. Bij de weersatelliet gaat het net zo: de satelliet verandert de weergegevens in een trilling en op de computer van de weerman wordt de trilling terugverandert in weergegevens. De satelliet heeft daar geen touwtje voor nodig...
Makkelijk toch ?!?

Johan